Wanneer je een auto least, geniet je van de voordelen van een nieuwe wagen zonder direct grote investeringen te hoeven doen. Maar aan het einde van je leasecontract kun je alsnog voor onverwachte kosten komen te staan: de zogenaamde ‘excess wear charges’, oftewel kosten vanwege buitensporige slijtage. In dit artikel lees je alles over wat deze kosten precies zijn, hoe ze ontstaan en wat de acht meest voorkomende oorzaken zijn van extra kosten bij het inleveren van je leaseauto. Zo ben je goed voorbereid en voorkom je verrassingen wanneer je overweegt een leaseaanvraag te doen.
Wat zijn excess wear kosten bij auto lease en hoe ontstaan ze?
Excess wear kosten, ofwel kosten voor buitensporige slijtage, zijn bedragen die je als leaserijder aan het einde van je contract moet betalen als de auto meer schade of slijtage heeft opgelopen dan mag volgens de afspraken in het leasecontract. Leasemaatschappijen hanteren strikte richtlijnen over wat als ‘normale’ slijtage wordt beschouwd. Alles wat daarbuiten valt, wordt aangemerkt als excess wear—en daar hangt vaak een prijskaartje aan.
Het ontstaan van deze kosten is eigenlijk heel simpel. Tijdens het gebruik van een leaseauto ontstaan er vrijwel altijd gebruikssporen. Denk aan kleine krasjes, steenslag of slijtage aan de bekleding. Maar zodra deze sporen de norm overschrijden die de leasemaatschappij hanteert, gelden ze als excess wear. Dit betekent bijvoorbeeld diepe krassen, scheuren in de bekleding of beschadigde velgen. Hoe zwaarder de slijtage of schade, hoe hoger de kosten die je bij inlevering krijgt gepresenteerd.
Verschillende factoren spelen mee in het ontstaan van excess wear. Het eigen rijgedrag, de zorg die je voor de auto draagt en zelfs het gebruik van de juiste onderhoudsbedrijven kunnen allemaal een rol spelen. Door vooraf goed te weten wat de leasemaatschappij als excess wear aanmerkt en hoe je deze kosten zoveel mogelijk kunt voorkomen, kun je aan het einde van je leaseperiode onaangename verrassingen vermijden en met een gerust hart aan je leaseavontuur beginnen.
8 veelvoorkomende oorzaken van extra kosten bij inlevering
1. Krassen en deuken aan de carrosserie
Een van de meest voorkomende oorzaken van excess wear kosten zijn krassen en deuken aan de buitenkant van de auto. Kleine krasjes vallen meestal onder normale slijtage, maar diepe krassen of deuken, bijvoorbeeld veroorzaakt door aanrijdingen of het niet opletten bij het parkeren, worden als buitensporig gezien. Hoe groter en zichtbaarder de schade, des te hoger het bedrag dat in rekening gebracht wordt.
2. Beschadigde velgen en banden
Velgen en banden krijgen het zwaar te verduren, zeker als je veel stoepranden raakt of door kuilen rijdt. Beschadigingen zoals flinke krassen, deuken in de velgen of banden met onvoldoende profiel vallen onder excess wear. Leasemaatschappijen controleren dit bij het inleveren grondig, en eventuele herstelkosten worden doorbelast.
3. Vlekken of beschadigingen aan bekleding en interieur
Eten, drinken, huisdieren of onvoorzichtigheid kunnen leiden tot blijvende vlekken of scheuren in de bekleding. Ook brandgaatjes door sigaretten of diepe krassen op het dashboard vallen hieronder. Zulke beschadigingen vragen vaak om dure reparaties, waarvan de kosten doorgaans op de leaserijder worden verhaald.
4. Schade aan ruiten en spiegels
Sterretjes in de voorruit, barsten of beschadigde buitenspiegels zijn allemaal voorbeelden van excess wear. Ook als deze tijdens de leaseperiode zijn ontstaan en niet (tijdig) zijn gerepareerd, kan dit leiden tot extra kosten bij het inleveren van de auto.
5. Onvoldoende of onregelmatig onderhoud
Het niet tijdig laten uitvoeren van onderhoudsbeurten kan resulteren in technische mankementen of versnelde slijtage aan onderdelen, wat de waarde van de auto verlaagt. Leasemaatschappijen rekenen dit vaak door als extra kosten, omdat de auto minder aantrekkelijk is voor een volgende gebruiker.
6. Overmatige kilometerstand
In een leasecontract wordt altijd een maximaal aantal kilometers per jaar afgesproken. Als je dit overschrijdt, volgt er een nabetaling per extra gereden kilometer. Dit kan flink oplopen, zeker als je structureel meer rijdt dan gepland.
7. Onvolledige of ontbrekende accessoires
Denk hierbij aan het missen van bijvoorbeeld een tweede sleutel, het reservewiel, of originele vloermatten. Alles wat niet compleet is bij het inleveren van de auto, wordt in rekening gebracht om het voertuig weer compleet te maken voor de volgende gebruiker.
8. Niet gerepareerde schades
Tot slot leveren niet (tijdig) gerepareerde schades, zoals een kapotte lamp, loszittende onderdelen of technische defecten, kosten op. De leasemaatschappij wil de auto in goede staat terugkrijgen, en zal elke vorm van nalatigheid belonen met een extra factuur.
Excess wear kosten hoeven geen reden te zijn om af te zien van het leasen van een auto, zolang je goed geïnformeerd bent en zorgvuldig met de auto omgaat. Door te weten wat de acht meest voorkomende oorzaken zijn van extra kosten, kun je hier tijdens de leaseperiode rekening mee houden en onaangename financiële verrassingen voorkomen. Met deze kennis ben je beter voorbereid en kun je met een gerust hart een auto lease aanvraag doen, wetende dat je de controle houdt over je kosten.